Veelgestelde vragen
Electronisch Patienten Dossier
De praktijk is aangesloten op het LSP, het electronisch patientendossier.
.
Kern is, dat alleen de dossiers kunnen worden ingezien van de patienten DIE ZELF HUN AKKOORD hebben gegeven. Zie hiervoor op www.vzvz.nl . Zolang u geen toestemming geeft, kan niemand uw dossier inzien, behalve mijn persoonlijke waarnemer: een waarnemer in de praktijk of dr. Mulder als ik bijvoorbeeld op vakantie ben. Voor het delen van uw medicatiegegevens via de apotheek is eveneens uw akkoord nodig. Via de website www.vzvz.nl regelt u dat alles in één keer. U kunt het ook aan elke zorgverlener apart doorgeven, bv uw huisarts, uw apotheek en uw specialist.
.
Als u toestemming gegeven heeft kan een andere zorgverlener, als die ook is aangesloten op het LSP, een samenvatting van uw dossier inzien. In deze samenvatting is te zien welke chronische of ernstige aandoeningen u hebt (gehad), welke geneesmiddelen u gebruikt en welke allergien u hebt. Ook zijn de laatste vijf contacten in te zien die u met de praktijk had.
.
Als een zorgverlener uw dossier heeft ingezien krijg ik daar een melding van. Overigens is dat sinds ik ben aangesloten in 2015 nog maar éénmaal gebeurd, dus heel veel wordt dit LSP niet gebruikt, helaas.
.
Mai Neijens
Spreekuurplanning
De assistente bij wie u een afspraak maakt vraagt u om globaal aan te geven met wat voor klacht u komt. Voor een 'standaard'klacht wordt 10 minuten ingepland. Als de assistente weet waar u voor komt kan ze, indien nodig, het consult voorbereiden door bijvoorbeeld alvast urine van u te vragen en na te kijken, of een uitslag op te zoeken. Voor de planning is het daarom prettig als u duidelijk bent over uw vraag aan de arts. De assistente heeft net als ik beroepsgeheim.
Dan nog komt het voor dat een klacht meer tijd vraagt, 10 minuten is slechts een gemiddelde. En het kan ook zijn dat er naar aanleiding van een klacht een diepgaander gesprek volgt over bijvoorbeeld problemen op het werk of in de relatie. Mijn persooonlijke werkstijl is dat ik daar dan de tijd voor neem. Hoewel het vervelend is voor de mensen in de wachtkamer als het spreekuur uitloopt, vind ik het belangrijker dat de patient op dat moment zijn verhaal kan doen.
Mocht u van te voren inschatten dat u meer tijd nodig hebt voor een gesprek of meerdere klachten dan is het fijn als u dat aangeeft.